Kreta 17-24 oktober 2019

Torsdag 17. oktober

Endelig blev det den 17. oktober og en tiltrængt daseferie kan begynde på hotel SuneoClub Althea Village i Agii Apostoli på Chania kysten. Vi har igen, som i Marokko, bestilt med All Inclusive.

Her er vores værelse, og det er luksus. Her er rigtig meget plads delt på to rum med tv i begge rum, så der kunne sagtens bo en lille famile på 4. Vi bor nede i plan, så vi kan gå lige ud på terrassen og derfra ud til poolen.

Her er vores lille terrasse, hvor der blev spillet meget 10.000 og fruen tabte a... h.... til i år 🤩

Poolen på den side, hvor vi bor. Der er tre store pools her og en eller to børnepools. Der er et stor område, men virker ikke sådan pga den  måde det er lavet på. Her er mega hyggeligt.

Vi bor på den anden side af vejen, hvor receptionen ligger.

Fredag d. 18. oktober

Kenneth og Jeanette er også lige her i omegnen, så dem mødtes vi med idag. De skal hjem i morgen.

Vi tog en tur ind til Chania med bussen.

Her er vi ude på en af molerne i den gamle hyggelige havn.

Inde i en af de små gader mødte vi denne herlige gamle græker. Kenneth og Jeanette har mødt ham flere gange, når de har været på Kreta. Han hedder Vasilis og kommer fra Priæus. Han taler rigtig godt dansk, da han for år tilbage har arbejdet i Danmark. Nu går han rundt og hygger sig, sælger ure og parfume til tourister.

Uhmmmmm et lille kindkys💋🤩❤

Lørdag d. 19. oktober

Fra Agii Apostoli kører der hver dag flere små tog: The little fun train, rundt på naturlige ruter i omegnen. Den første tur er fra kl. 10 om formiddagen, og den sidste er kl. 18. Der er i alt ni ture, man kan købe biletter til.

Vi valgte i dag at køre den tur der hedder Seven Villages. Det er en tur væk fra de store asfalterede veje og ind i naturskønne naturomgivelser, hvor man kan opleve den storslåede natur, gamle kirker og små uberørte landsbyer. En tur, hvor tiden på steder står stille. Der er guide med på turene, og her har vi et stop på en kirkegård for faldne tyske soldager fra 2 verdenskrig. Det er en grum historie som overalt i verden, hvor den krig fandt sted. Her har 4465 unge tyske soldater fået deres sidste hvilested. Meget smukt og stemningsfyldt på en voldsom og grusom baggrund.

Her er Bent klar til at køre videre ud på turen, der går forbi et utal af appelsin, citron, lime, avokado, oliven og kumquat træer.

Et andet meget vigtigt stop (for manden) var dette lille mikrobryggeri, hvor de bryggede 7 forskellige slags øl. Den er ufiltreret og uden tilsætningsstoffer. Derfor kan den heller ikke holde sig i længere tid. Vi skulle prøvesmage en lys og en mørk øl. Jeg skulle nu ikke ha den mørke 🙂

På vejen op til den sidste af de 7 landsbyer, kørte vi lige forbi disse arbejdere, der er ved at lave trækul - det vi bruger i vores grill.

Et af vores stop var ved et hyggeligt lille spisested, hvor der stod borde og stole ud ved en lille bæk, hvor vandet kom oppe fra bjergene. Her var hegnet ind, og der var en masse forskellige ænder og gæs i indhegningen. Stolene var malede i den karakteristiske græske blå farve, og der var en meget autentisk og hyggelig stemning.

Der hvor vi parkerede, var der en lille intermistisk indhegning, hvor der gik 8 uge gamle kalkunkyllinger. Da jeg stod og så på dem, kom krofatter ud med en lille papkasse med kalkunkyllinger i. Han nåede at fortælle, de kun var to dage gammel, før kromutter kom og kaldte ham ind for at hjælpe til i butikken 😉

Da vi havde købt et par is, kunne jeg høre de små kyllinger, og opdagede, de stod på et bord i butikken med åbningen ud mod solen, og her lå de små pus og hyggede sig.

Søndag og mandag den 20+21. oktober

De to næste dage her er blevet brugt på solbadning, ture i pølen, god mad og gåture

Nede ved stranden er der små landtanger af klipper, der danner små bugter. På en af dem stå denne meget lille kirke. Den er ikke meget mere end 4 m2, men meget smuk ude som inde.

Da vi var på turen til de 7 landsbyer, fortalte guiden, at der nemt kunne ligge op til 6 kirker i hver enkelt landsby - alle med hver deres helgen tilknyttet. Denne helgen havde sin egen festdag, hvor der blev spist, drukket og festet i op til 3 dage.

Udsigten er fantastiks, og billeder kan slet ikke gengive oplevelsen optimalt, men vi forsøger alligevel.

Tirsdag den 22. oktober

Så tog vi lige den lokale bus endnu engang ind til Chania, hvor vi gik rundt i de små gamle gader med rester af fortidens borge og ringmure.

Her er bagsiden af en af de gamle bygninger og den smalle vej der går rundt om den.

På vores tur rundt i gaderne med de mange små forretninger, blev vi frstet af en meget lækker læderrygsæk til manden, og en meget smuk halskæde og smukke øreringe til fruen. Halskæden symboliserer et lykkeligt og langt liv... ja, hvad kan man ønske sig mere 😎

Onsdag d. 23. oktober

Her på vores næstsidste dag, tog vi igen en tur med det lille hvide tog. Denne gang var det turen: Grand Canyon.

En meget spændende tur, hvor første stop var en olivenolie fabrik, hvor vi hørte om fremstillingen af koldpresset olivenolie, og vi kunne efterfølgende købe deres produkter, hvis vi havde lyst.

Der er utrolig meget spændende historie knyttet til disse kløfter, bjerggrotter og ruter gennem bjergene.

Kløfterne er hjemsted for utallige vilde blomster og krydderurter. Bjerggrotterne er hjemsted for Kretas fredede Kri-Kri geder. Grotterne er bl.a. også en del af  historien om den revolutionære opstand, der var tilbage i 1896.

På turen ned fra bjerget, gjorde toget holdt ved dette træ. Det er to træer, hvor grene er vokset sammen efter de har, på naturlig vis, krydset hinanden gennem utallige år.

På den måde er vores natur nu så forunderligt og uforudsigelig på så mange måder 👍

Torsdag d. 24. oktober

Denne sidste dag skal vi lige nå at få taget et billede af disse to biler, der holdt tæt på vores hotel.

Her får ordene langtids parkering en helt anden deminsion 🤪

Det er vist ikke til at komme udenom, at de har stået her i mere end tre timer

- ja, jeg bliver stadig lige facineret af de eksotiske træer. Her er det avokado træ med store frugter på.

En bananpalme, der lige har blomstret og med nye små bananer på.

Jeg kan stadig smile, når jeg ser planter eller træer sydpå, som jeg har hjemme i vindueskarmen. Et gummetræ eller en stuebirk, der her er på størrelse med et stort bøgetræ hjemme. En hæk af hawaii blomster eller en julestjerne på størrelse med et æbletræ 😀

Og her et træ fyldt med granatæbler - det er da fantastisk at opleve.

Denne busk med de fantastisk smukke blomster stod lige der, hvor vi hver dag har ligget taget solbad. Er den ikke bare smuk 🤩

Dette var sidste billede fra Kreta for denne gang. En helt igennem dejlig ferie, hvor hygge, oplevelser og afslapning var i højsæde.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 08:11

Dejlige billeder og historie - godt gået.
Så forstår jeg bedre din mail/invitation
Så måske næste gang

11.06 | 10:58

Et skønt døgn i dejligt selskab <3 Dejligt lige at få genopfrisket weekenden med fine billeder. Kh. Nadia

02.09 | 17:24

Mange tak Kryger.
Jeg skulle gerne ha skrevet og lagt billeder ind i den uge der kommer.