Polen 21-30/8 2018

Tirsdag den 21. august

Så er det nu, og vi skal til Polen... til Stettin eller Szczecin som de skriver det i Polen.

Kåre og Anette har igen turdet vove pelsen for at køre på ferie sammen med os. Vi har derfor aftalt at mødes på Gedser færgehavn kl. 10 - men hvem kommer alt for tidligt - det gør vi. Allerede kl. 8.50 holder vi klar ;o) meeeen... man må jo også være forberedet på at blive forsinket af både oversvømmelser, får på kørebanen og evt. vildfarne fly der lander på motorvejen......

Ja, det er godt at være i god tid, men hvorom alting er, så kommer fynboerne til den aftalte tid, (de kunne ikke lige se os med det samme - selv om de holdt lige bagved os ;o) de havde nemlig ikke fået at vide, vi havde fået ny bil) og vi kører omborg til en lækker forudbestilt frokost, og en rolig og planmæssig overfart.

Da vi jo ikke længere kører på motorcykler, er vi i automobilen og fynboerne er på motorcykler. Et ganske udemærket arrangement, der fungerer fint mellem os. Som den gode Kåre Mikkelsen sagde, da vi solgte, at det var jo ikke motorcyklerne, der bandt os sammen - de havde ført os sammen.

Da vi kørte fra borde var der lige lidt hurlumhej med at finde hinanden, da vores GPS ved en fejl stod til at køre korteste vej og uden motorveje. Dette blev rettet til, og vi kunne nu fortsætte i samlet flok de ca. 270 km. mod Polen og Stettin.

Efter en rigtig fin køretur ankom vi til Stettin og hotel Focus, der ligger lige ned til Oder floden. Da alt var taget ud af bilen og motorcyklerne, skulle Bent, Kåre og Anette køre køretøjerne om bag hotellet, til den private P plads.

Anette kom en anelse senere afsted end de unge mænd, så hun overså afkørslen ned til P pladsen, og så var der panik. Bent og Kåre så det men kunne ikke nå at stoppe hende. Anette nåede at køre alene rundt i ca. 45 minutter - UDEN HJÆLM, TELEFON OG KØREKORT - før hun fandt tilbage. Bent og Kåre var kørt ud for at lede, så jeg ringede dem tilbage, da Anette med temmelig meget tilbagestrøget hår og meget talende kom tilbage fra sit "eventyr". Gensynsglæden var meget mærkbar, da de to fynboere blev genforenet.

Efter en "morfar" gik vi ud og fandt denne hyggelige restaurent. Spizarnia så ikke ud af meget ude fra gaden, men den overraskede så meget, så vi kom der to gange i løbet af ferien. De lavede meget lækkert mad til fornuftige priser.

Efter spisning og en lille aftentur langs floden, var der lige den obligatoriske aftensamling på det ene hummer. Her er det hos Anette og Kåre, der drikkes te, snakkes dagens strabasser og  næste dag planlægges.

Der var en del broarbejde igang nede ved floden, og da vi boede tæt på, så var der mega meget larm fra en af broarbejderne, der lige skulle afreagere kl. 2.30 med en betonhammer. den eneste der sov fra den larm den første nat var Bent...

Onsdag den 22/8

Efter en rigtig god morgenmad på hotellet var vi klar. Det skal lige siges, at på dette hotel kunne man tage en meget lækker sandwish, en flaske vand og et stykke frugt med til sin frokost på turen. Det valgte vi at gøre. Det var nemt, lækkert og så sparede vi da lidt penge der.

I dag har vi planlagt at besøge vikingelandsbyen Jomsborg på øen Wolin og kæmpekanonen V3, men - nu går planer ikke altid efter planen, så vi fandt aldrig Jomsborg.

Vi fandt, på vejen til det vi ikke fandt, dette hyggelige sted hvor vi indtog formiddagste/kaffe og muligvis en lille kage af polsk oprindelse 😀

Som det tydeligt kan ses på billedet, så er Bent og Kåre stadig et par hattenisser uden sans for almindelig pli, når den seriøse fotograf kalder til fotografering!!!

I stedet så vi, der skulle ligge et museum, hvor der skulle være udstoppede bison og andre udstoppede dyr samt et sted, hvor der også gik lyslevende bisonner rundt. Det blev bare ikke i dag, vi så det, for ifølge den oprindelige plan, så var næste stop kæmpekanonen V3. Så vi kørte nu afsted for at finde den kanon, og ved Miedzyzdroje fandt vi stedet. Kæmpekanonen skulle være mellem 130-150 m. lang, så den ville vel ikke sådan lige være til at overse.

Inden så skulle den lækre sandwich fra hotellet indtages, og det gjorde vi ved den lille sø overfor "Kanonområdet" Mætte og godt tilpas gik vi så mod den store kanonoplevelse.

Her gik det OP ad bakke og NED ad bakke adskellige gange.... i guder det var hårdt, og her begyndte Kåre at puste og havde svært ved at klare strabasserne... noget der ellers ikke ligner ham. Det skulle senere vise sig, at han havde en alvorlig lungeinfektion på vej, der blev værre på turen - og han kom i behandling, da han igen var hjemme på Fyn.

..........................men vi gik og vi gik for at finde den forbaskede kæmpekanon..

Her er vi lige samlet for en kort stund, og der er kræfter til at smile til fotografen. Der  er bestemt smukt, men det er godt nok ikke for tøsedrenge at gå op og ned i det bakkede område.

Vi fandt aldrig nogen kanon i de bakker, og da vi kom tilbage til indgangen lå der ca. 3 m. af et gult kanonrør. Det var hvad der var tilbage af kæmpekanonen V3.

Vi kørte tilbage til Stettin, hvor vi om aftenen spiste på den hyggelige restaurent Colorado. Her fik vi dejlige burgere og havde udsigt over Oder floden. Efter maden gik vi en stille tur tilbage til hotellet.

Torsdag den 23/8

Så er vi tilbage på øen Wolin, hvor vi skal se Wolin nationalparks reservat Park Narodowy, hvor der bl.a. går ca. 10 europæiske bisonokser. Der skulle også være vildsvin, hjorte, ørne mm.

Det starter meget fint med den flotte indgangsportal ind til en ca. 1 km. lang vandretur ind til anlægget.

Herefter var det en skuffelse. Vi så en ørn, der var lukket inde i et meget lille volier, 2 vildsvin, 2 små hjorte og en større hjort af en eller anden art.

Inde i parken lå eller stod der ganske rigtigt ca. 10 bisonokser. Her er det den store han, der ligger og ser ud over sin flok et skyggefuldt sted.

Vi havde 33 grader den dag, så han havde ikke problemer med at holde varmen den stakkel.

Efter besøget i reservatet, der var meget skuffende pga. de få dyr og de, efter vores mening ringe forhold, de var under, gik turen videre ind til Wolins naturhistoriske museum.

Se det var noget helt andet. Det var en meget fin udstilling af de dyr, der lever eller har levet i den ca. 110 km2 store nationalpark.

De udstoppede dyr var vist i meget naturtro omgivelser og levesteder.

Her er et billede af mine medrejsende efter en tur rundt på museet. Ja, de bliver nu så let trætte de kære pus 😀

Der er desværre ingen billeder derfra, da det ikke var tilladt at fotografere der.

Få kilometer fra det naturhistoriske museum, ligger The Baltic Park of miniatures. Det kan virkelig anbefales.

Her vises 28 miniature monumenter og bygninger fra 9 lande omkring Østersøen. De er alle bygget i målestok 1:25

Fra Danmark er der 3 bygninger. Her er det fyret fra Christiansø. Ikke langt fra fyret var der også en miniudgave af den lille havfrue.

Der er desuden af Øresundsbroen og Rosenborg slot.

Her er det den meget smukke Church on the Saviour on Blood (Blodskirken) fra Sankt Petersborg.

For bedre at kunne se at det er miniaturer, og vi ikke står i Sankt Pedersborg 🙂så fik jeg lige disse tre smukke unge mennesker til at stille op veed siden af, så vi kan se stør-relsesforskellen.

Læg lige mærke til hvor velopdragent de opfører sig...... lige nu 🤪

Det går nemlig allerede galt ved næste billede. Anette er ikke med, for hun er ikke sådan et fjollerhoved som disse to - og nej, det er IKKE miniaturer af Bent og Kåre.

De fandt lige denne lille strandstol i parken, og den indbød til en kjærlig hyggestund, hvor de lige kunne holde lidt i hånd og se søde ud mellem roser og fyrretræer🙃

Fredag den 24/8

I dag har vi planlagt at skulle ned og se de cevile beskyttelssesrum under Stettins hoved-banegård. Vi spiser dog lige frokost inden vi skal ned og høre om den mørke tid under 2 verdenskrig. Vi måtte desværre ikke tage billeder dernede.

Det er et anlæg under jorden på ca. 3000 m2 og med et niveauforskel på ca. 5 etager. Det blev bygget mens Stettin stadig var tysk, og kunne rumme ca. 5000 mennesker. Rummene var små, kolde og mørke. Vi fik fortalt, at kvinder og børn stod i den ene side på gangene og mændende på den anden side. På den måde, var det hurtigere at flytte kvinder og børn først under angreb, når de var i samme side hver gang.

Vi skulle bære hjælme under rundturen, Vi oplevede kulden, mørket og det var virkelig virkelighedstro og skræmmende, da de afspillede et luftangreb, og vi blev beordret til at løbe op på en anden etage i dette lys.

Det var en barsk oplevelse i fredstid, hvor må det ha været rædsomt i virkeligheden under krigen.

Når jeg læser om Polens, historie specielt under og lige efter krigen, så kan jeg kun have den dybeste respekt for det folk, der har overlevet og rejst sig igen, efter at have været kastebold mellem stormagter uden respekt for andre mennesker.

På vores tur hjem mod hotellet, kom vi forbi det ene af de to tidligere byporte fra den gamle fort. Denne port bliver brugt som teater, og den anden er en fortovscafe, hvor de bla. laver meget lækre kager...

Denne aften sad vi nede i den store tv stue på hotellet og spillede et spil, som Rasmus havde giver Kåre og Anette med. Det hed vist mor og far. Der stod i hvertfald mor på det ene sæt spørgsmål og far på det andet sæt. Vi mødre spillede selvfølgelig sammen, og på trods af de to fædres store tro på egen evner, hukommelse og intellekt - ja så var det de to mere ydmyge og ikke pralende mødre, der vandt uden slinger i valsen - så tak Rasmus for den gode underholdning - fra mødrene 🙃

Lørdag den 25/8

I dag skal vi prøve noget nyt. Anette og jeg aftalte i går fredag, at vi lørdag godt kunne tænke os en kærestedag (altså kun formiddagen) så det præsenterede vi for Bent og Kåre...ja og de to tosser grinede af os, indtil de fandt ud af, at det var dem, vi ville have kærestedag med

- så stivnede smilet hos de to, for Bent skulle gå sammen med mig og Kåre med Anette...

Nå, men som sagt så gjort, og Bent og jeg gik en rute, hvor der var mange store monumenter, fik shoppet lidt og så mødtes vi med hr. og fru Mikkelsen til frokost.

Frokosten blev indtaget på strandpromenaden - på en hyggelig cafe ved navn Stockholm.

- og her er det vist tydeligt for enhver, at den kæresteformiddag har været det hele værd - se lige det forelskede og tilbedende blik i buemagerens milde blå øjne mod den fynske skønjomfru, han har ved sin side.....

Denne dag sluttede vi af med en times rundfart på Oder floden, hvor vi så Stettin fra en anden side, De store anlæg i havnen, de store smukke bygninger fra søsiden og fuglelivet ved flodbredden. Vi fik den ene af "matroserne" til at tage et, ja jeg må tilstå, temmelig godt og vellignene foto af os alle

Søndag den 26/8

I Stettin by, kan man følge The Tourist route (den røde) og The Golden route (den gule) Den røde rute, som vi valgte i dag, er ca. 5 km. lang, og kan varmt anbefales. Her kommer man forbi 42 seværdigheder rundt om i byen. Turen er meget fint markeret med røde tydelige tegn på vejene.

Her kom vi forbi en statue af gudinden Flora.

Der er så mange smukke bygninger, så der er oprettet en side kun med billeder fra Stettin, og den ligger efter Polen 2018

Ved en af de katolske kirker, var der en forsamling omkring en af lågerne ind til kirken. Her var der hængt børnesko op. Det var vrede tilskuere/forældre, der havde hængt/var ved at hænge sko op, da der kom en præst ud og begyndte at skære skoene ned og lægge dem i en affaldssæk. Der kommer også en præst ud i præstekjole og begynder at fotografere folkemængden. Der er tomult og råben omkring det hele. Det hele bliver også optaget af en lokal tv station.

Det handlede om folks reaktion på pædofili udført af præster indenfor den katolske kirke, og de viste deres vrede ved at hænge børnesko op, som et symbol på alle de børn der var og bliver misbrugt af præstestyret.

Det er barskt at se barnesko symbolisere pædofilien,

og skiltet de hænger på

fortæller en sandhed,

der går langt ind i hjertet og gør ondt

på den der læser det.

Da vi var færdige med den røde ture, gik vi over på den anden side af Oder, hvor dette fine billed blev taget med nogle af de smukke bygninger i baggrunden.

Bygningen til venstre er Marineakadamiet, og den til højre med tårnene er Nationalmuseet.

Mandag den 27/8

Vi har læst om en hemmelig by, Borne Sulinowo, der først kom på det polske landkort i 1992. Tidligere var det en sovjettisk hemmelig militærbase, der havde været i byen og området i ca. 50 år. Så officiet eksisterede byen slet ikke, og stedet blev bevogtet af militær og ingen udefra kunne kom nær byen. Før russerne tog byen, var den tysk militærområde.

Polen har en utrolig omtumlet og spændende historie, og det var først efter anden verdenskrig, Polen blev hele det land det er idag - først der blev det afgjort mellem tyskere og russere, hvor meget Polen skulle have af tilbage af det gamle land.

På den mur, der går rundt op en stor del af Borne Sulinowo, er der billeder fra tiden, hvor den "ikke eksisterede"

Siden 1993 er der sket meget i byen. Der bliver gjort meget for at genopbygge, og det er blevet attraktivt at flytte til byen, og der er kommet en del tourister til byen - også med mulighed for overnatninger på stedet. Den er bestemt et spændende besøg værd, skulle du komme til Polen.

Tirsdag den 28/8

I dag skal vi prøve noget, som hr. og fru. Mikkelsen ikke lige havde set komme. Bent og jeg er jo glade for fugle, og vi havde set, der skulle ligge en indendørs papegøjepark i Stettin. Det viste sig, den ikke lå så langt fra hotellet, så her til formiddag, gik vi ud for at finde den.

Uha, det var sjovt. Her kom alle fuglene meget tæt på. Det var ret morsomt at se Kåre og Anettet reaktioner og høre deres udbrud af aaaav, ihh, uhhh, seeee og store smil.

Her har Anette "kun" to fugle på skulderen.

Denne fætter her startede med at bide en af Bents knapper af hans bluse. Efterfølgende bed den det findeste hul i den ved at gnave alt ud, så der kun var en ring tilbage.

En af de grå jakoer tog ringen om Kåres linse på kameraet. Den tabte den heldigvis oppe fra en af de høje grene, så vi fik den med ud igen.

Et besøg i Papegøjeparken er også en oplevelse man bør unde sig selv, hvis man er i Stettin.

Dette smukke monument står som nr. 9 af 12 monumenter/bygninger på The golden route. En meget smuk tur i lige linje gennem Stettin.

Denne store skulptur af tre ørne er 22,5 m. højt, 6,5 m. bredt og vejer 60 ton. Det blev afsløret den 3/9 1979, på 40 årsdagen for hitlers invation af Polen. Monumentet er rejst til ære for og til minde om de der døde, for de der gennem tusinder af år har kæmpet for Polen og det polske folk, og dem der den dag idag kæmper for Polen.

- og så sluttede vi lige dagens oplevelser af med en mega lækker dessertomgang - uha det var godt som i skide godt... og meget "sundt" og dejligt uhmmmmmmm 🙃

Det var sundt for sjælen med forkælelse og se lige hvor koncentreret Bent og Anette er, ja og Kåre han lægger an til angreb på sin lækre dessert........................

Torsdag den 30/8

Nu er det ikke fordi jeg har glemt den 29/8, men den dag blev der vist ikke taget billeder.... vi var nemlig på shoppetur ved grænsen, hvor vi fandt lidt, vi kunne tage med hejm og lave nye forme af til vores fritidsbeskæftigelse...

Så her er det sidste billede fra turen.... vores frokost på båden på vej hjem til Danmark igen.

Igen en oplevelsesrig ferie med dejlige, sjove, barske og spændende historier med hjem i rygsækken.

Endnu engang tak til Kåre og Anette for deres søde, rare, milde og forstående måde at være på - så kan det jo aldrig gå galt, og da slet ikke, når det har været sammen med os, der er så søde, rare, runde og milde at være på tur med 😎

Anette Kryger 02.09.2018 16:54

Dejlig side

Maja 02.09.2018 17:24

Mange tak Kryger.
Jeg skulle gerne ha skrevet og lagt billeder ind i den uge der kommer.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 08:11

Dejlige billeder og historie - godt gået.
Så forstår jeg bedre din mail/invitation
Så måske næste gang

11.06 | 10:58

Et skønt døgn i dejligt selskab <3 Dejligt lige at få genopfrisket weekenden med fine billeder. Kh. Nadia

02.09 | 17:24

Mange tak Kryger.
Jeg skulle gerne ha skrevet og lagt billeder ind i den uge der kommer.